post
Spread the love

Bun prilej pentru detoxifiere, postul este binevenit in oricare perioada a anului, spun specialistii.

Este esential a se consuma multe cruditati, pentru a se asigura aportul de vitamine si nutrienti.  Sunt multe produse de piata si avem de unde alege. Ar fi bine să fie evitate produsele semipreparate, care au multe E-uri, sa nu ne lasam pacaliti de ‘falsul’ de nutrienti din ele!”

Nu trebuie sa ne infometam pana la epuizare, trebuie sa avem grija cum combinam alimentele, sa diversificam meniul si sa nu ne infruptam fara oprelisti din bunatatile de pe masa de Sarbatori, odata ce interdictiile alimentare au fost ridicate.

Iata cateva sfaturi !

• Nu consumati produse prelucrate numite „de post” care înlocuiesc carnea şi sunt  procesate şi drese cu multe E-uri (pateu, cârnaţi, salam etc.). Compoziţia acestora este cam aceeaşi: soia, polifosfaţi, agenţi de îngroşare, coloranţi (carminul, de exemplu, se extrage folosind aluminiul, iar prezenţa acestuia în organismul uman provoacă Alzheimer), conservanţi etc.

• Produsele din carne ce contin multe proteine pot fi inlocuite pe perioada postului cu proteine vegetale (cele mai bogate fiind ciupercile), si in zilele cu dezlegare se apealeaza la fructe de mare si peste (mai ales cel ce traieste in apele reci), alimente bogate atat in proteine, vitaminele A si D, cat si in Omega 3.

• Fasolea uscata si legumele verzi sunt principalele surse de fier din hrana vegetariana. Absorbtia fierului este favorizata de prezenta vitaminei C si deci consumul alimentelor bogate in vitamina C, alaturi de cele bogate in fier este mai mult decat recomandat. Alte surse de fier sunt: lintea, soia, mazarea, prunele, smochinele, strugurii si pepenele.

• Se mai recomandă consumul de sucuri naturale şi salate din morcov, sfeclă roşie, ţelină, pătrunjel, păstârnac, gulii, ridichi de lună, varză, spanac şi salată verde, cu efecte bune pentru orice vârstă, începând cu sugari, în cazuri de anemii, avitaminoze, intoxicaţii, tulburări gastrice, hepatobiliare, stomacale şi cardiace.

• Mulţi medici nutriţionişti atrag atenţia că majoritatea persoanelor care acuză probleme de supraponderalitate câştigă kilograme mai ales în perioada celor două posturi creştineşti mari: la Crăciun şi la Paşte. Problema este simplă, în această perioadă se consumă în exces alimente care conţin carbohidraţi, produse a căror valoare calorică este extrem de ridicată.

Potrivit medicului clujean Adrian Copcea din Cluj, un prânz poate fi alcătuit cu o supă de legume şi o mâncare de soia + cartofi natur + salată de varza, sau o garnitură care să conţina mazăre şi orez sau porumb (salată mexicană), macaroane cu varză, sau iahnie de fasole. Sarmalele de post cu orez şi ciuperci sunt, de asemenea, o variantă bună pentru felul doi. Mesele de seară pot conţine mai multe legume, şi chiar tartine cu salată de vinete sau zacuscă, atentia la aceste tipuri de alegeri fiind la adausuri (uleiul adaugat trebuie sa fie mentinut între anumite limite de gramaj, pentru ca o tartina sa nu aiba o consistenţă mai mare de 150 de kilocalorii – corespunzand la 35 grame paine, vinete şi 5 ml de ulei).